Direktlänk till inlägg 25 november 2015

Trygghet- våga visa att du bryr dig, våga visa att vi håller ihop

Av Maria Andersson Henningsson - 25 november 2015 11:20

Hemma ska man känna sig trygg, man ska känna sig trygg i sitt hem. Där ska man kunna vila, koppla av och känna sig lugn, harmonisk och trygg. Torsdagen den 19/11 hade vi inbrott hemma hos oss, på dagen kom dem när vi inte var hemma. Det var så lite som dem tog, inga pengar, men känner mig frustrerad över hur dem gjorde det. Därför vill jag dela med mig till er alla, alla ni som framförallt bor i Åkersberga. Jag vill även att ni skall observera vad det är för folk som rör sig i erat område vilka bilar som kör runt på era gator. Vår berättelse börjar när vi sätter ut vårt elverk, som vi har haft i båten på annons i blocket. Min man sätter ut annonsen med sin arbetstelefons nummer och sin arbetsmail, inget utav detta kopplas till vår adress i Åkersberga. Elverket är värt ca 7000 kr i våra ögon som begagnat så det är inga pengar att tala om, men vi skulle använda dessa pengar för att betala vårt drev till båten som vi hade reparerat. Elverket verkar till och med vara svårsålt och vi har några få som hör av sig till oss med lite frågor. Jesper var ute i förrådet som står bredvid vårt hus på onsdag kvällen och då fanns elverket kvar. Vi har en liten tomt och bor tätbebyggt, så man kan inte undgå om någon kommer tassandes på vår gräsmatta, förövrigt ligger det en cykelväg intill vårt hus, där det promeneras flitigt, så många människor som rör sig runt om. Sedan upptäcker vi på fredag morgon att förrådet är uppbrutet och någon vart inne och tagit endast vårt elverk. Man har alltså lagt ner tid på att ta reda på via min mans arbetsplats, var han bor, så lite förundersökning har tjuvarna fått gjort för 7000 kr. Så olustigt och vilken känsla man får i kroppen, att någon varit hos oss, tagit i våra saker och vem vet har man vakat över oss, kollat hur och när vi kommer hem, kollat vem och vilka som är hemma, vet man att vi endast har larm på huset? Vet man att vi har en storhund som vaktar och hör allt som rör sig på vår tomt. Hur mycket vet man? Har man varit inne och luskat på vår facebook, vet man att vi har barn? Känslan är obeskrivlig och spontant vill man bara sätta STOPP för sådant här!!! I går runt lunchtid stod det en vit skåpbil parkerad intill vårt hus (observera att jag har tagit registreringsnumret på bilen, men lägger inte ut detta av hänsyn till människan), har den koppling till inbrottet som skedde förra veckan? Eller var det en slump? Skall man polisanmäla skåpbilen eller skall man tänka att alla inte är elaka. Det är sådant här som gör att man tappar tilliten och tron på människan. Speciellt ni som bor i Åkersberga omkring Margretelund, se upp så att det inte drabbar er, observera om det springer runt okända människor på grannens tomt, våga visa att du bryr dig, våga visa att vi håller ihop!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Andersson Henningsson - 3 februari 2016 20:59


  Hur du behandlar andra bestämmer du själv. Hur du ser på världen bestämmer du själv. våga påverka och bidra istället för att vara passiv. Se möjligheterna och inte hindren. Behandla alla människor lika och blanda inte ihop människovärde med poli...

Av Maria Andersson Henningsson - 1 februari 2016 20:28


  jag har lovat mig själv djupt och heligt att aldrig gå in i politiska diskussioner på socialamedier, inte kommentera, likea eller ens diskutera politik. När man läser inlägg dagligen på sociala medier om politik som är kopplad till rasism, när m...

Av Maria Andersson Henningsson - 31 januari 2016 18:09


  Helgen har varit upp och ner fram och tillbaka. Fredag natt dåligt med sömn då lilla Ida hade ont i öronen, så uppe före tuppen. Fyra stod klockan på när vi startade upp morgonen, jag och Ida. Trött var hag hela förmiddagen men de va bara till a...

Av Maria Andersson Henningsson - 28 januari 2016 22:33


Finns så mycket som jag vill, men tiden räcker inte riktigt till. Hur jag än vrider, planerar och försöker så skulle jag önska att dygnet var dubbelt så långt. Men frågan är då, skulle man vilja ha mera tid då? Vänjer sig männsikan och vill ha mer. V...

Presentation


En glad tvåbarnsmamma, som älskar att träna, umgås med familj, vänner och älskar att arbeta!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards